bel mij via 0613055606
mail mij via iris@i-vabs.nl

10 tips voor de startende blogger

Bloggen…

Misschien krijg je bij het woord alleen al de kriebels.Wat moet je schrijven?

Hoe zorg je dat je leuk en origineel bent?
Wie zit er op jouw blog te wachten?

Allemaal vragen die zorgen dat je in je schulp kruipt en niet start.
Want dat is het: start gewoon…

Ja, dat is makkelijk gezegd: dit is ook mijn eerste blog.

Ik ben van plan er een succes van te maken.

Hoe? Dat lees je hieronder.

1. Brainstorm

Welke onderwerpen hebben jouw interesse?:
Wat doe je graag in je vrije tijd – wat zijn je hobbys, sport, sociale activiteiten?
Waar weet je veel van?
En, wat vind je leuk?

Maak een lijst van deze onderwerpen, bijvoorbeeld in Excel.
Kolom 1 noem je onderwerp: dit zijn alle dingen die je nu bedenkt.

In kolom 2 ga je dieper op het onderwerp in.

Of, schrijf op een vel papier bovenaan het onderwerp.

En daaronder alles wat je kunt bedenken over dat onderwerp.

Of, maak een mindmap.
online kun je daar mindmeister voor gebruiken.

mindmapAls voorbeeld: onderwerp: blogging.

Wat kun je allemaal bedenken, wanneer je blogging als onderwerp hebt?

Blogging – tips om te starten
Blogging – waarom jij geen succes hebt met bloggen
Blogging – mooie plaatjes vinden om je content te ondersteunen
Etc.

Zoek op internet naar relevante informatie en inspiratie.

 

2. Plan!

Maak tijd vrij om naar onderwerpen te zoeken, en om subonderwerpen te vinden.
Zodra je een redelijke lijst hebt, plan dan een a twee keer per week tijd in, om content te schrijven.
Als inspiratie kun je bij je competitie kijken, of naar succesvolle bloggers.

Wat spreekt je aan in hun manier van bloggen? En wat niet?
Plan tijd om te schrijven en….
Plan je blogs in. Zo kun je bijvoorbeeld 1x er week de tijd nemen om al je content te schrijven en via een plug in plan je de berichten in.

 

3. Geef waarde aan je blog

Wat dat inhoudt? Zorg dat je stilstaat bij de volgende dingen:

  • Voor wie schrijf ik dit artikel (welke doelgroep)
  • Wat is hun manier van communiceren? (bijvoorbeeld spreek ik diegene aan met u of met jij? Gebruik ik populair taalgebruik? Of “ambtenarentaal”? Gebruik ik veel jargon omdat ik met professionals te maken heb?
  • Wat is het doel van mijn schrijven?

Wil ik mensen informeren? Adviseren? Overtuigen? Etc.
Iedere vorm vraagt een andere manier van schrijven

Maak je content nuttig en bruikbaar: deel tips, laatste nieuws of je mening over een onderwerp. Mensen willen nadenken over je content én je content kunnen gebruiken.

4. zorg voor een leesbaar lettertype

Houd het bij 1 lettertype..

Hoe fijn is het om deze tekst te lezen?
Dit is de eerste zin.

En dit de tweede.

Je kunt woorden of zinnen schuin typen, of vet gedrukt..

Denk hier gerust over na en test verschillende lettertypes in bijvoorbeeld Word om te zien wat lekker leest.

5. Zorg dat de zinnen soepel lopen en niet te lang zijn.

Je hebt misschien weleens juridische stukken gezien: daar komen zinnen in voor die drie regels (of meer) lang zijn.
Schrijf je tekst, leg ‘m weg en lees ‘m later nog een keer door.
Lees de tekst eventueel hardop voor aan jezelf en kijk waar je hapert.
De kans is groot dat daar de tekst niet lekker loopt (de zinsconstructie klopt niet) of, je moet ademhalen –> een teken om een komma of punt te plaatsen.

6.  Laat eventueel een ander je blog lezen, voordat je ‘m publiceert.

Zelf zie ik mijn eigen fouten niet meer, maar andermans fouten pik ik er zo uit.
Hoe vaak ik ook mijn eigen teksten door lees, ik lees nog altijd over veel fouten heen.
Herken je dat?
Vraag gerust een ander om je tekst door te lezen: twee zien meer dan een!

7.  Maak het visueel.

kun je een plaatje toevoegen dat met het onderwerp te maken heeft?
Kun je iets uitdrukken in een statistiek of diagram? Doe dat gerust.

infographic

 

 

 

 

Ca 14.000 infographics worden gedeeld op social media, 11.000 lijsten (lists), 6.000 how-to artikelen, etc. :

 

 

 

8. Plaats je content niet alleen op je website, maar ook op andere social media.

Heb je een Facebook account? Een LinkedIn-account? En/of een Twitter-account?
Zelf op een Instagram-account kun je je blog delen (maak het dan wel visueel!)

9. Gebruik keywords:

keywords zijn zoekwoorden die bezoekers van Google gebruiken om nuttige informatie te vinden over bepaalde onderwerpen.
Als regel geldt: 2-5% van je tekst mag bestaan uit keywords.
Heb je een tekst van 300 woorden? Zorg er dan voor dat er 6 – 15 keywords in voor komen.

10. Ben je niet zo’n schrijver?

Denk er dan eens aan om een cursus te volgen. Google gerust op schrijfcursus en kijk wat daar uitkomt.

Of, besteed het bloggen uit. Aan een virtual assistant bijvoorbeeld 😉

In de komende blogs ga ik dieper in op bovenstaande onderwerpen, deel ik tips and tricks, tools etc.

Wil je meer weten over het uitbesteden van blogcontent?

Laat een reactie achter





%d bloggers liken dit: